Apples lansering den 8. juni 2015 bekrefter trenden.

Mange nettaviser sliter med å finne en forretningsmodell som går rundt. Dette er spesielt forsterket av at leserne nå har flyttet seg over til mobilen, hvor annonseinntektene er lavere. Nå kommer en ny publiseringstrend som vil snu opp ned på nettavisene slik vi kjenner dem. Nemlig pulisering av innhold utenfor nettavisen. La oss kalle det offsite publishing.

Strengt tatt kjenner vi det fra før. Youtube har tråkket opp løypen. VG TV og Dagbladet TV behøver ikke å investere i dyre systemer for videoenkoding, båndbredde, annonsesystemer og servere. Om videoen lastes opp i YouTube fungerer den på alle enheter, du kan legge den både på din egen nettavis og den blir en del av klikkuniverset på YouTube. Ved en enkel innstilling aktiverer du inntjeing på annonser (foreløpig ikke aktiv på norsk). Ulempen er at du flytter innholdet fra din nettavis til et ekstern nettsted. Du mister kontrollen, og du mister muligheten til å selge selv og ha kontakt med egne annonsører.

Snapchat Discover var en smakebit på neste steg. Her pusher utvalgte partnere nyheter til appen, etter sigende meget innbringende også, i et format som er tilpasset 12-19 åringers mobilbruk.

Se en liten video av hvordan det fungerer her. (Teksten fortsetter under videoen)

Så fikk vi for noen uker sider en smakebit på Facebook Instant Articles. Det har foreløpig ikke tatt av, og er i utviklingsfasen. Men er et stort paradigmeskifte for nettpublisering. Hele artikler med bilder, tekst, video og andre effekter puliseres direkte i Facebook sitt system. Nå trenger du ikke lenger ditt eget publiseringssystem, heller ikke en egen server. Artiklen kan leve hele sitt liv (ihvertfall nesten, det fungerer foreløpig kun for iPhone sin Facebook App) innenfor Facebook sine vegger. Forretningsmodellen er styrket for publisher. Om du selv selger annonsene, beholder du alle inntektene selv. Om du la Facebook selge, får du alt minus salgskost. Jeg sa mer om det til Medier24.com, journalisten.no og Dagens Næringsliv forleden.

Nå kommer altså Apple på banen og styrker trenden. Det skal bli stadig vanskeligere å tviholde på at alt innhold skal ligge på siten. Det tvinges frem en strategi der man kan se inntektene av å publisere mer offsite.

Den nye Apple News app er nemlig litt lik Flipboard. Du publiserer hele artiklen med tekst og bilder, og annonsemodellen er nærmest identisk den Facebook har lansert. Du beholder inntektene om du selger selv. Den kommer i iOS9. Foreløpige kommentarer kan tyde på at satsningen er mer massiv enn Facebook sin. Apple har jo tradisjon for store lanseringer.

The Guardian i dag:

“News [the app’s name] has the latest stories, articles, and posts, with over a million topics to choose from,” Susan Prescott, vice president of product marketing, told Apple’s WWDC developers’ conference. She said the service would track over 1m topics and allow readers to follow all their favourite news sources as well as using search to discover new sources.

New York Times har sagt de skal publisere 33 artikler om dagen til News. Apple har laget et eget Apple News Format, detaljer om dette kommer senere. Men sannsynligvis vil du kunne legge inn RSS eller velge mer håndsøm. Spørsmålet er nok en gang ikke om publisistene synes det er en god ide. Det er ikke vi som bestemmer. Det gjør brukerne. Og når jeg vet at de fleste av mine lesere kommer fra en Apple-dings, og de fleste som leser fra mobil leser fra en iPhone, har jeg ikke noe annet valg enn å følge dette tett. Launch and learn.

Det ser allerede ganske lekkert ut.

Jan Thoresen er Digital Chefredaktør i Egmont i København og forfatter av læreboken Nettjournalistikk på Gyldendal Akademisk.

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *