Da coveret til boken Nettjournalistikk av Jan Thoresen skulle lages, falt valget på verket “Nobody likes me” av iHeart. Det var en oppdatering på Facebook som skulle til for at den australske grafittikunstneren skulle bli verdenskjent. Oppdateringen kom fra Banksy.

Da Banksy oppdaget iHeart, ble han så begeistret at han postet bildet “Nobody likes me” på sin vegg på Facebook. Med 3.6 millioner følgere på Facebook, fikk oppdateringen lett 120.000 likes og 14.000 delinger. Ikke mer skal til for å bli verdenskjent.

(UPDATE: Facebook-posten er nå fjernet)

Veien fra sosiale medier blir kort. Nettavisene snapper opp fenomenet, og Huffington Post skriver: Meet The Vancouver Street Artist Who Caught Banksy’s Attention og lokalavisene skriver NOBODY LIKES ME: VANCOUVER STREET ARTIST’S WORK GOES VIRAL THANKS TO BANKSY. Deretter gikk den runden på hiphopm, undergunds og design nettstedet.

Den selges faktisk også som tskjorte, visstnok med tillatelse fra artisten.

Så havnet bildet på utstilling på et galleri i New York og fikk en masse oppmerksomhet.


Parodiene er også kommet

parodiene 2

Banksy er ekstremt ettertraktet. Det dyreste verket hans (eller hennes, identiteten er hemmelig) ble solgt for 13 millioner kroner i 2007 på Sotheby´s i New York. Bildet “Keep it Spotless” er et verk på lerret. Motivet er opprinnelig av Damien Hirst som så er modifisert av Banksy.

Keep it Spotless by Banksy. Det dyreste street art bildet noen sinne. Ble solgt for 13 millioner.
Keep it Spotless by Banksy. Det dyreste street art bildet noen sinne. Ble solgt for 13 millioner.

Et av hovedpoengene i boka er hvordan vi som journalister og nettaviser mister kontrollen over distribusjonen til Facebook og Nettjournalister. Journalister uten likes er døde journalister. Mer om boka Nettjournalistikk finner du på Facebook.

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *