celldoraro
Jeg liker ikke å bli lurt. Nå er jeg blitt ufrivillig kunde av selskapet Celldorado. Det er ikke snakk om så veldig mange penger. Men det er viktige prinisipper. Og sannsynligvis har selsksapet lurt svært mange som ikke gidder å gjøre noe med det.

På første juledag 2009 klokken 15.11 fikk jeg følgende melding fra selskapet:

Velkommen til MGAME!! Dette abo blir automatisk fornyet inntil du sender STOPP til 2098. (30kr/ produkt,maks 3/uke)Info?80010228 /www.cellfun.mobi/NO.(kr 1)

Av en eller annen grunn har jeg ikke lagt merke til denne meldingen. Heller ikke de som har kommet senere, som lyder slik:

Husk, du vil få din bonus imorgen! For de beste mobile spill gå til(30 kr/produkt, maks 3/uke) Simiq BV

Dette er et månedlig abonnement MGAME.Info?80010228.Avslutte?Sms STOPP til 2098.(kr 30/sms, maks 3 sms per uke) Tjenesten fornyes hver måned.(kr 1)

Det er først nå den 25. mars at en liknende melding tikker inn på mobilen min at jeg oppdager meldingene. Heldgvis har jeg iPhone og får lett sett hele historikken mellom meg og nummer 2098.

Jeg bestemmer meg for å ringe kundeservice på nummeret som er oppgitt. Der svarer Dina, som er hyggelig og profesjonell. Det er tydlig at de har svært mange klager av denne typen, fordi jeg trenger knapt å forklare hva som har skjedd før hun har meldt meg av tjenesten. Men jeg er mest interessert i å komme til bunns i hvordan de mener jeg har bestilt tjenesten.

Dina forteller at mitt mobilnummer har koblet seg opp på nett via ipadressen 77.15.55.177 og bestilt MGame. Det er ipadressen til Telenor Mobil. Hun klarer ikke å fortelle meg hva MGame er for noe. Hun forteller videre at de har sendt meg en pinkode på fem siffer som er 98xx3. Hun sier at “tjenesten er ekstremt enkel å aktivere”, og at “mange andre har kommet med lilknende klager”.

Jeg føler meg ikke overbevist og får beskjed om at jeg kan få flere detaljer om hvordan jeg ble påmeldt ved å sende en epost til info.no@simiqmobile.com. Jeg ber om å få vite hvordan jeg ble påmeldt og ber om en kopi av bestillingen.

Dette er svaret jeg får:

Hei Jan,

Tusen takk for din email-henvendelse.

Vi kan bekrefte at mobile nummret var koblet til Internett via telefonen. Du besøkte på et nettsted 2009-12-25.
Når du besøker nettstedet har du fått en PIN-kode:
PIN=98653
Samme dag ble pinkoden på dette nettstedet og denne aktiverte abonnementet.
Det er ikke mulig å aktivere abonnementet uten å taste inn PIN-koden.
Noen minutter senere sendte vår database for å bekrefte at du har meldt deg på denne tjenesten:
Velkommen til MGAME!! Dette abo blir automatisk fornyet inntil du sender STOPP til 2098. (30kr/ produkt,maks 3/uke)Info?80010228 /www.cellfun.mobi/NO.(kr 1)
Vi kan bekrefte at tjenesten ble avsluttet den 2010-03-25.
For sikkerhets skyld sender vi også en velkomsSMS til mobiltelefonen som en påminnelse om dette etter at kunden har registrert seg for våre tjenester. Påminnelser minne kunden at det er en abonnementstjeneste, koste og hvordan du avslutter abonnementet.
Noen har brukt telefonen til å varsle ditt mobilnummer til vår abonnementstjeneste. Vi anbefaler deg å finne ut hvem som hadde tilgang til mobiltelefonen din, og har booket våre tjenester.

Med vennlig hilsen,

Simiq Customer Care Team

tel: 800 10228

fax: +44 203 411 9899

info.no@simiqmobile.com

Jeg synes dette er svært ullent. Jeg kan ikke huske å ha fått noen PIN kode og enda mindre å ha bestilt noen MGame, så jeg ber om flere detaljer. Jeg skriver:

Hei, og takk for svar

1. Jeg trenger å vite følgende: Hvilket nettsted og hvilken tjeneste på nettstedet skal jeg ha signert opp på.

2. På hvilken måte ble pin-koden du nevner distribuert til meg?

3. Hvordan fikk dere tak i mitt mobilnummer?

I det nye svaret fra kundeservice hos Celldorado endres forklaringen:

Vi beklager den forrige e-post. Etter dobbelt-sjekket, har ikke en PIN-kode blitt sendt til deg.

Denne tjeneste ble aktivert av det faktum at du har besøkt nettstedet:
www.cellfun.mobi/NO. Tjenesten MGAME ble aktivert som er et spill.

Noen har hatt tilgang til telefonen og besøkt dette nettstedet.
Våre tjenester kan aktiveres på forskjellige måter. Det kan være gjennom datamaskinen når du får en tilsendt pinkode via telefonen med en PIN-kode eller bare besøke en nettside.

Ganske oppsiktsvekkende egentlig. De sa først at det ikke var mulig å aktivere uten PIN-kode og nå sier de at jeg aldri har fått denne PIN koden. Jeg bestemmer meg for å ringe kundeservice på nytt for å høre hvordan dette henger sammen. Denne gangen får jeg snakke med Amanda. Hun er ikke like profesjonell som Dina, og jeg mistenker henne for å levere mange standardfraser uten egentlig å ha sjekket hva som har skjedd med mitt abonnement.

Hun sier blant annet at bestillingen kan ha vært fra en datamaskin, noe som ikke stemmer med at ipadressen var fra telenormobil.no. Så sier hun at det sikkert var bestilt fra mobilen likevel. Men når jeg spør om denne tjenesten som jeg skal ha bestilt virker på alle mobiler, får jeg beskjed om at nei det gjør den ikke. Den virker bare på mobilene som er listet opp på hjemmesiden til celldorado. Når jeg går inn der ser jeg at ingen av selskapets tjenester virker på iPhone. Dermed er det enda rarere at jeg skal ha bestilt dem. Men Amanda på kundeservice mener det er helt normalt og at det er så lett å bestille tjenestene, selskapet trenger ikke engang å be meg om nummeret, det holder at jeg har gått inn på hjemmesiden deres, http://wap.cellfun.mobi/no , så er det bestilt. Jeg forteller Amanda at dette jo sikkert var fint for dem, men at jeg fortsatt ønsket å se en kopi av eller dokumentasjon på min bestilling. Amanda gir meg opp og ber meg sende epost på nytt.

Celldorado er tidligere kjent for å lure til seg mobilnummeret til folk. Selskapet har også fått fire andre kortnummere sperret av NetCom etter misbruk. Også TV2 Hjelper deg har tatt opp problemet med Celldorado, som visstnok eies av Echovox, tidligere.

Til TV2 Hjelper deg sa Atle Lessum i Telenor Mobil følgende:

– Vi har snakket med Echowox, og de retter opp dette umiddelbart. De har stoppet alle SMS-er til kunden, og lover at de vil betale tilbake de pengene det har kostet han. Vi har sjekket trafikken inn til telefonen hans, og kan se at Echowox har sendt disse meldingene siden september, men vi kan ikke se hvorfor de plutselig begynte å sende de, sier Lessum til TV2.

Nei, det kan ikke jeg se heller. Derfor har jeg nå kontakt Lessum med dokumentasjon på saken min. Jeg har bedt Telenor sjekke i loggene sine hvordan denne bestillingen kunne skje. Er meget spent på svaret.

———————————

UPDATE: I April fikk jeg to svar fra Atle Lessum i Telenor Mobil:

Svar1:

“Dette har tatt lang tid, vi har
purret opp leverandøren flere ganger for å få svar på forespørselen din. Dette
er ikke bra!

Vi kommer til å kreditere deg,
ikke fordi du er journalist, men fordi det er slik vi av og til gjør når kunder
møter veggen overfor en mobil innholdsleverendør. Det skjer heldigvis ikke så
ofte lenger, det har blitt bedre de siste årene. Men da slipper kunden å mase
mer, og så kan vi følge opp ytterligere. For øvrig kan vi stenge ute
innholdsleverandører som ikke opptrer i henhold til reglene, og med 2.7
millioner mobilkunder i Norge sier det seg selv at dette er et kraftfullt
sanksjonsmiddel. Du blir kreditert så snart det er
praktisk mulig.


Svar2: 

“Jeg holder deg oppdatert, og jeg
har fått forsikringer fra CPA-miljøet vårt (de som sørger for at avtalene
overholdes) at de holder et grundig øye med aktøren.Pengene får du uansett, det
ville andre kunder også fått.

 

 

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *