Vi som jobber med publisering på nett er ekstremt lite bortskjemt når det gjelder publiseringssystemer. Et typisk nettpubliseringssystem består i dag av et skjema, der operatøren må gjette seg til hvordan sidene blir seendes ut på trykk. Se for eksempel hvordan forsideredigeringsbildet ser ut i Escenic for Klikk.no.

image

Her er det ikke mye informasjon å få hverken om linjefall, bildeplassering eller kompisisjon av saker opp mot hverandre.

Sammenliknet med hva som er bransjestandard på papirsiden, Adobe InDesign, er det ikke tvil om at nettpubliseringssystemene ligger langt etter. Her er standarden at man redigerer mens man ser layouten slik det faktiske produktet kommer til å bli.

Det er dette som kalles Wysiwyg. Til nå har slike systemer eksistert for amatørene men ikke for oss proffene på nett. Amatørene har for eksempel kunne benytte seg av Google Pages, som er egnet til publisering av satiske sider, men ikke kan brukes til profesjonell oppdatering av en nettavis. Derimot kan jeg bruke progammet Windows Live Writer til å skrive blogger i Wysiwyg, som også fungerer bra til hyppige oppdateringer.

Uansett. Escenic har tidligere lekt med ideen om Wysiwyg redigering av nettsider, i produktet Simple Publishing. Men det har hele tiden vært veldig klart at dette har de selv ikke noe tro på for store nettsteder. Det ser ut til å endre seg nå.

I det siste nyhesbrevet jeg fikk fra Escenic ble følgende nyhet lansert:

New Product release: Escenic front page editor
The concept of in-page editing has to do with editing different types of content in the web browser, giving a near perfect WYSIWYG editor. In-page editing allows editors to do tweaking of the site's front page and other section pages in the actual browser.
While it's still in development, the feature list isn't finalized, but the following features are being considered for an early release:

  • Edit text of headlines, lead texts – for example to fix a headline that breaks over two lines.
  • Position text on top of images – allows editors to be more creative when designing their fronts, allowing them to make unique teasers for the most popular stories.
  • Change image dimensions – allows editors to break out of the mould that is usually cast by the templates, in the specific places where the mould allows for more fluid layouts.

Preview of this exciting new product to follow in the coming weeks.

Det er rett og slett gode nyheter.

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *