Vi er utrolig opptatt av søkemotoroptimalisering i klikk.no. Både forbrukersakene våre, testene og ikke minst oppskriftene har et langt liv etter at de har rullet ut av forsidene. Folk finner de igjen når de søker på Google.

Noen ord er sterkt konkurranseutsatt og det er vanskelig å slå konkurrentene slik at vi kommer blant de første treffene. Andre søkeord er vi alene om å ha skikkelig innhold på, slik at vi blir stående først. Det er gjerne spesifike og detaljerte søk. Summen av alle disse søkene gir en anseelig mengde trafikk inn til Klikk.no. Det er dette som kalles Long Tail SEO, som vist i grafen nederst.

Det er mange ting som skal klaffe. Først må vi ha et etablert nettsted med en innarbeidet adresse, mange sider, frekvent oppdatering og mange lenker inn. Det har vi i klikk.no.

Vi har en enorm mengde sider indeksert av Google. Google påstår selv at de har indekser hele 540.000 sider fra oss. Der er det nok en del dobbeltoppføringer og foruminnlegg. Søkemotoren har indeksert rundt 38.000 redaksjonelle artikler fra oss, og det er nok et tall som stemmer bedre.

Vi er sære, grundige og detaljerte. Sjekk for eksempel et søk på kamskjell og fenikkel, Subaru Outback 2.0D. De første treffene peker rett til Klikk.no. Her er vi langt ute til høyre på longtailgrafen. Men også på andre ord som skalljakker, tursko eller liggeunderlag, som er lenger til venstre på grafen er vi best på. På andre konkurranseutsatte ord som for eksempel matpakke, er det vanskelig å slå norges største nettsted, VG Nett, selv om vi har gode artikler om emnet.

Jeg snakker bare om Google, siden 97 prosent av søkemotortrafikken vår kommer fra Google. For hele klikk.no kommer kanskje så mye som 12 prosent av trafikken fra Google. Men for enkelte tjenester, som for eksempel vindatabasen eller oppskriftsdatabasen kan tallet være nærmere femti prosent.

Våre journalister er trent i å skrive for søkemotorer. Vi konsentrerer oss om å lage deskriptive stikktitler, få med relevante nøkkelord i teksten og skrive slik at saken kan finnes igjen i vår enorme database over artikler. En av våre flinkeste på dette er vår matansvarlige Christopher Sjuve.

Men noen ganger kan vi være for flinke. Her om dagen gikk Sjuve for langt og artikkelen ble rett og slett fjernet fra Google.

Artikkelen heter "Slik blir risottoen perfekt" og inneholder ordet risotto med ulike endelser hele 48 ganger. Vi skal glatt innrømme at vi tenkte på søkemotoroptimalisering når vi skrev. Vi sørget for å få med ordet mange ganger både her og der. Selve oppskriften som ligger embeddet i saken fra oppskriftdatabasen er forstatt på Google. Men artikkelen er borte for alltid.

Vi hadde aldri trodd vi skulle bli straffet så hardt. Vi lærer av dette også.

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *