Nå kjører jeg min gamle Peugeut 307 SW 2.0 på E85 Bioetanol. En enkel ombygging av motoren var alt som skulle til. Herligheten kostet seks tusen.

Bilen er i ferd med å kjøres inn nå. Foreløpig kjører den på en blanding av halvparten 95 Oktan bensin og halvparten E85. Når tanken er halvtom, topper jeg den med E85 igjen, slik at motoren gradvis tilvennes. De første femten milene har gått helt uten problemer. Jeg merker forelløpig bare noen små forskjeller:

  • Det høres ut som om motoren går litt jevnere, og tikker litt mindre.
  • Det tar et sekund eller to mer å ta kaldstart, høres ut som den tenner på tredje isteden for første gnist.
  • Forbruket er noe høyere
  • Ved et tidspunkt var den endel risting i rattet, men dette har jeg ikke klart å gjenskape

Det er slett ikke uvanlig at det skjer mye med bilen de første milene etter ombygging. Årsaken er at motoren går gjennom en ekstrem forvandling når den blir servert sprit isteden for bensin. Etanolen renser nemlig motoren. Normalt går motoren mye bedre etter konvertering. Motoren blir renset så kraftig at etter bare 1000 kilometer med spritkjøring må du bytte olje, plugger, oljefilter og bensinfilter.

Når innkjøringen er ferdig, kan jeg regne med en bil som generelt går bedre og billigere.

  • Etanol holder 105 oktan. Dermed får du 10 prosent ekstra motorkraft, noe som øke effekten på min Peugeot fra 136 til 150 hestekrefter. Den kan jo være artig.
  • Drivstoffforbruket vil øke med 25 prosent. Årsaken er at Bioetanol inneholder 30 prosent lavere energi enn bensin.
  • Med dagens drivsfoffpriser blir det likevel billigere å kjøre. Hvis bilen bruker 0,85 bensin i dag, koster det (med dagens pris fra Statoil 11,83 per liter) ganske nøyaktig 10 kroner mila. Med E85 på tanken vil den bruke en liter bioetanol til 7,99 kroner per mil. Drivstoffutgiftene blir dermed redusert med 20 prosent. Så lenge bensinen koster mindre enn 9,40 vil det lønne seg å kjøre på sprit. Prisene på E85 er relativt stabile.

Etanol har dårligere kaldstartegenskaper, så det blir spennende å se til vinteren hvordan det går. Uansett greit å justere, siden det bare er å fylle bensin om jeg skal til kalde strøk.

Det var gutta hos StarCraft BioPower som hjalp meg med ombyggingen. De selger boksen fra Flex Fuel International til 3.500 kroner og tar fastpris på 1.500 kroner for montering. Moms kom i tillegg. Selv om det er lett å montere, anbefaler jeg ikke å gjøre de selv. StarCraft brukte verkstedet CareCenter i garasjen under eksklusive Hotel Continental i Oslo for montering. Så bra service har jeg ikke opplevd på lenge.

Det oppstod noen problemer under konverteringen som gjorde at bilen ikke gikk på mer enn tre sylindre. De jobbet et par kvelder med å fikse problemet. Monteringen hadde fastpris og dette skulle de få til. Ny boks og nye deler og neon uforståelige feil senere funket det som smurt. Jeg er utrolig glad for at jeg ikke hadde gjort jobben selv, når motoren plutselig ikke gikk som den skulle. En annen grunn til å bruke verksted er at det er en fordel å lese av feilmeldingene i bilen før og etter konvertering for å unngå overraskelser.

Jeg skal komme tilbake med en ordentlig evaluering når bilen har fått kjørt seg inn skikkelig. Foreløpig lover det bra.

(Bloggposten ble opprinnelig pulisert på klikk.no, sjekk kommentarene der også)

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *