SV vil forby salg av biler som bare går på fossilt brennstoff, altså bensin og diesel, innen 2015. I media har utspillet blitt misforstått med vilje. På sine nettsider presiserer partiet ustipllet nærmere:

Dette innebærer forbud mot salg av nye biler som bare kan gå på bensin fra 2015. Bilens som da selges kan for eksempel være flexifuel-biler som kan kjøre på både bensin og biodrivstoff, elbiler, hydrogenbiler eller plugg inn-hybrider. Flere biler av denne typen er allerede på markedet i dag.

I praksis betyr dette svært lite for bilbransjen og forslaget er langt mindre radikalt enn man skulle tro. Dieselbiler kan gå på biodiesel og oppfyller dermed kravet til SV. Det vi står igjen med av eksisterende bilpark er dermed bensinbilene.

Sannheten er at alle bensinbiler i dag for noen få tusenlapper kan bygges om til å kunne gå på E85 også kjent som bioetanol. Har du en bil som går på bioetanol kan du fortsette å bruke bensin som før og fylle E85 når du har muligheten til det. Du kan også fint blande E85 og bensin. Elektronikken fikser resten. Metoden er svært utbredt og har vært prøvt i årevis i både Sverige og Brasil og flere andre land. Brasil fordi de de selv produser drivstoff av sukker.

Jeg har tidligere skrevet om at det i Norge ikke finnes noe regelverk som i praksis gjør det mulig å bygge om bensinbilen til E85 på lovlig vis. Men etter å ha lest i Dagens Næringsliv om Petter Stordalen som har bygget om sin Mercedes-Benz ML 63 AMG til å gå på bioetanol, ble jeg inspirert til å prøve det samme.

I artikkelen i DN står det at det er Starcraft Bio Power som har gjort ombyggingen til Stordalen. En mail til dem bekrefter at min halvgamle stasjonsvogn, en 2002 Peugeot 2.0 SW Aut, med letthet lar seg konvertere. Prisen blir like i overkant av fem tusen inkludert test av motorens helse før montering, ombyggingsettet og selve monteringen. Statser på å få time neste uke. Lover å komme tilbake med bilder og mer info. Bildet ved siden av er slik motoren ser ut før ombygging.

Garantien på bilen går dukken når du bygger om. Men garantien på bilen min har gått ut likevel. Etter ombygging blir bilen strengt tatt ulovlig å kjøre på veiene. Men ifølge biltilsynet skal det bare være å dokumentere nye avgassutslipp, så skal papirene kunne være i orden. Min plan er å forsøke å finne et verksted som har avansert nok utstyr til å teste avgassene med det nye utstyret.

Bruken av bioetanol er på ingen måte løsningen for framtidas biler. Men det er en av flere typer alternativt drivstoff som reduserer utslippet av CO2 dramatisk. Jeg kan regne med rundt 80 prosent reduksjon av CO2. Bilen min slipper ut 198 gram CO2 i dag, like mye som en stor SUV. Ulempen er at produksjonen av bioetanol krever jordbruksareale som kunne gått til mat. Grunnen til at jeg gjør det er først og fremst fordi jeg ønsker å teste det ut.

Reblog this post [with Zemanta]

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *