Vi sliter med å få vårt interne søk på klikk til å fungere slik som forventet. Søk er vanskelig. Det er en evig kamp mellom optimalisering av søkemotor og søkemotoroptimalisering av sidene. Vi begynner å få dreisen på det siste. Spørsmålet jeg stiller meg nå, er om vi ikke kunne kommet like bra ut av det ved å bruke Google Site Search isteden.

Jeg har satt opp et testsøk her

 
Søket søker i alle sider på de forskjellige serverne til klikk.no, pasienthandboka.no, autodb.no, barnimagen.com, doktoronline.no og kampanje.com.
 
Det funker delvis bra. Men problemet er at jeg egetlig vil styre endel seksjonsforsider. Når folk søker på test bil, for eksempel, så skulle jeg gjene kunne markert at den første siden som kommer opp der, er hovedsiden for biltester.
 
En annen ulempe i forhold til vårt eksisterende søk er jo manglende kontroll på layout og formattering, fraværet av bilder i søkeresultatet og så videre. Spørsmålet er egetnlig om dette er ting som er viktigere for oss som lager sidene enn det er for brukerne som skal bruke.
 
Noen eksempelsøk:
"Test Volvo V50" – Internt søk vs Google søk
"Sjokoladekake" – Internt søk vs Google søk
"Villmarksliv" – Internt søk vs Google søk
 
På volvoen er treffene overraskende like. På sjokoladekake ser treffene våre utrolig mye bedre ut, men det er dobbel så mange treff på google, siden også forumet på barnimagen og andre sider er indeksert. På villmarksliv er den en klar seier til Google.
 
Jeg er rett og slett ikke sikker på hva jeg selv mener. Kan dette brukes? Jeg vet at NRK allrede bruker dette søket. Hvordan funker det?

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *