Det er i ferd med å skje en liten tv-revolusjon som ikke har fått så mye oppmerksomhet. Titting på fjernsyn i opptak er i ferd med å ta av. Vi har lenge kunne ta opp fjensyn på VHS, men det er de nye ditgitale opptaksboksene med harddisk, kalles gjerne PVR, som gjør at opptak nå blir langt mer attraktivt og brukervennlig.

Klikk.no har testet PVR for RiksTV fra Sagem og Grundig. Vi har også testet Get sin boks. Disse boksene blir nå først og fremst pusjet på oss av selskapene som selger digitale fjernsynssendinger. Mitt innrtykk er at fjernsynskanalene ikke helt har bestemt seg for om de ønsker disse boksene velkommen. Årsaken er selvsagt at det er lett å spole over reklamen. Det gjør ikke noe for NRK men er kriste for TV2, for å si det slik.

I USA har tidsforskjøvet fjernsynstitting tatt av for lengst. De ligger ti år foran Norge. Det er først og fremst takket være Tivo som er en genial liten opptaker som har vært i salg siden 1998. Det geniale med Tivo er at du kan abonnere på serier eller mate den med dine interesser og den fikser automatisk opptaket, inkludert timing og valg av kanal.

Offisielle tall fra Nielsen viser at det begynner å bli en stor andel av tittingen på fjensyn som bare går via opptak. Her er også podkast og andre former for web distribusjon som ikke er live talt med. Den viser alstå at 2.153.000 husholdninger i USA så Idol i opptak. Da er kun titting opp til en uke etter programmet ble sendt på lufta talt med. I 2000 var det 2.56 personer per husholdning i USA. Det er interessant å se at det bare er serier som ligger på topplista.

Rank Program Kanal Husholdninger
i tusen
1 American Idol – Tuesday FOX 2,153
2 American Idol – Wednesday FOX 1,945
3 Heroes NBC 1,832
4 Lost ABC 1,793
5 Fringe FOX 1,602
6 House FOX 1,454
7 The Mentalist CBS 1,445
8 Survivor: Gabon CBS 1,396
9 Grey’s Anatomy – Thur 9PM ABC 1,358
10 Bones FOX 1,331
Kilde: The Nielsen Company (January 1, 2008 – November 30, 2008).
Note: Absolute difference in (000) is based on Live and Live+ 7 Household projections. A program must reach at least a 1.0 live+7 HH rating and have at least 4 telecasts. Excludes telecasts under 5 minutes.

Ser vi på lista over hvilke program som fikk størst andel av seere som så på i opptak, er det enda mer spennende. Ent redel som så Heroes så det i opptak. Over halvparten som så Battlestar Galactica gjorde det samme.

Rank Program Network % Increase In Rating
1 Battlestar Galactica (Orig) SCIFI 53%
2 Burn Notice USA 37%
3 Heroes NBC 35%
3 90210 CW 35%
3 Sanctuary SCIFI 35%
6 Eureka SCIFI 34%
7 My Boys TBSC 32%
8 Psych USA 29%
9 In Plain Sight USA 28%
10 America’s Top Model – 5 CW 27%
10 Fringe FOX 27%
10 The Starter Wife USA 27%
10 The Office NBC 27%
Source: The Nielsen Company (January 1, 2008 – November 30, 2008).
Note: Percent increase in rating is based on the difference between Live Household Ratings and Live+7. A program must reach at least a 1.0 live+7 HH rating and have at least 4 telecasts. Data excludes telecasts under five minutes.

Problemet er i ferd med å bli så stort for amerikanske fjernsynsselskapet at man begynner å programmere sendeflaten slik at det blir mindre egnet til opptak (i primetime) og dermed vil flere se det live. Live er link visning av reklame.

Men bildet er ikke helsvart. Det bare endres. Tivo måler også hvor mange som ser reklame i opptak. Og det viser seg at trailere for filmer og påkostede reklamer fortsatt blir sett, skriver AdWeek. Trikset er å lage reklamer folk faktisk vil se.

På denne bakgrunnen er det bra å se at NRK er på rett spor. De gjør stadig mer innhold tilgjengelig for nedlastning via web. Det må de for å beholde seertallene. TV2 har som jeg har skrevet før, valgt en litt kjipere løsning der du må betale for det meste. Både TV3 og TVNorge er mer seervenlig og har kjørt store satsninger som Charterfeber og 71 Grader Nord gratis på web.

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *