Mobilt internett er inne i en ny fase i Norge. Det skyldes iPhone. Diskusjonene om det er Windows Mobile, Symbian eller Apple som kommer til å vinne mobilkampen er nærmest avklart.

Ta en titt på tallene fra Norsk Gallup fra før jul:
 

Mobilttype Andel i uke 52
Nokia 33,43 %
Apple 30,72 %
SonyEricsson 19,56 %
HTC 10,16 %
Opera 2,73 %
Samsung 1,73 %
Blackberry 0,49 %
LG 0,25 %
WindowsCE 0,18 %
Sony 0,16 %

Tallene er helt fantastiske. Lokomotivet Nokia har røfft sagt like stor markedsandel i mobilmarkedet som nykommeren apple. iPhone har gjort Apple som mobilplattform tre ganger større en alle som kjører Windows Mobile tilsammen. Og det på rekordtid. Første versjon ble lansert juni 2007. Men det ble fart på sakene i juni 2008 da iPhone 3G ble lansert. Telefonen er ennå ikke årntli' lansert i Norge. Det er bare Netcom som har lov til å selge den offisielt og det gjør det med dyre abonnementer og en sponset pris. Uten abonnement koster telefonen over syv tusen kroner. Du får kjøpt den opplåst hos Network-Norway som har parallell-importert modeller fra Italia. Du får også kjøpt den opplåst hos et knippe nettbutikker.

For de største nettavisene er faktisk Apple-andelen enda større. VG Nett har nesten halvparten av bruken sin via Apple mobil. Tallene er fra før jul, men veksten har fortsatt siden nyttår, ifølge folk i bransjen jeg har snakket med. Apple sin andel har også holdt stand, noe som tyder på at salget ikke har stagnert.

 
Apple  Nokia SonyEricsson HTC
ALLE 24,53 % 35,85 % 22,30 % 10,37 %
VG 41,92 % 28,20 % 16,99 % 8,36 %
Dagbladet 25,09 % 34,64 % 22,69 % 8,21 %
Aftenposten 5,22 % 43,37 % 23,39 % 16,03 %
NRK 7,51 % 50,10 % 29,15 % 7,05 %
Nettavisen 4,68 % 49,10 % 28,15 % 12,26 %
TV2 1,26 % 52,67 % 37,73 % 5,07 %
Finn 6,24 % 37,24 % 39,79 % 6,76 %
DN 11,74 % 38,83 % 14,23 % 24,54 %

1881

75,98 % 7,28 % 13,11 % 2,34 %
Edda media 14,43 % 45,09 % 23,19 % 12,48 %
Aller internett 29,88 % 28,53 % 27,06 % 4,08 %
API 8,30 % 45,80 % 33,13 % 8,72 %

Jonas i Fatguy.no jobber med å utvikle ting for iPhone. Han har anslått at det er 50.000 som har iPhone i Norge. Det er et anslag som ikke er helt på jordet. La oss ta en titt på tallene:

VG Mobil hadde 98066 unike besøkende i uke 52. Rundt 41.000 av disse besøkene var med iPhone. I disse tallene er det også inkludert de som bruker iPod Touch som nesten er samme dings, med unntak av det ikke er en telefon. Anslagsvis 20 prosent av Apple-trafikken kommer fra Touch. Det er vanskelig å vite hvor mange forskjellige brukere disse 41.000 unike utgjør, siden man blir telt en gang ekstra for hver trådløssone man går inn fra i løpet av en uke. Om vi summerer alle nettsteders trafikk for uke 52, kommer vi frem til at de akkumulert har 118.000 unike iPhone brukere i uka. Slår vi av litt for kjente og tenker at de er inne fra mer enn ett nett og fler enn en gang i uka, er ikke 50.000 helt unike brukere et tall som er helt villt. I bakhodet må vi ha at noen av brukerne ikke er inne på de norske sidene i det hele tatt og dermed ikke blir telt.

Hva så?

For første gang på lenge er det på tide å revurdere mobilstrategien. Nå kan vi ikke lenger snakke bare om wap-utgave og sms, men må se på iPhone som den største mobile plattformen som i løpet av de kommende månedene kommer til å dominere listene totalt. Vi snakker om en liten revolusjon.

PS: Du kan følge meg som @jthorese på Twitter. Da får du melding når jeg blogger neste gang.

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *