https://i1.wp.com/easycaptures.com/fs/uploaded/105/thumbs/2465778142_b.jpg?resize=284%2C240En av de største utfordringene i jobben som redaktør på internett er å formidle hvor viktig det er å være innovativ. Det er vanskelig å forklare folk som har bakgrunn fra tradisjonelle medier at det er et poeng i seg selv å skape nye kule tjenester som folk liker og som smitter over på hovedproduktet. Dersom du må frem med kalkulatoren for å finne ut om det er en god ide, er det enten for en dårlig ide eller noe feil i organisasjonen som gjør at du ikke er i stand til å realisere den likevel.

Et eksempel. La oss si at Skoda Octavia RS er det eneste merket som har fast installert en dockingstasjon til iPod som er integrert med fjernstyring på rattet. Og det er faktisk dette som gjør at jeg nå synes at Skoda er blitt kul. (Ikke har den reimdrift lenger heller). Det gjør at jeg velger Skoda.

Man burde være like opptatt av å regne på kostnaden ved ikke å satse på radikale og dristige gode ideer. Det er langt dyrere.

Jeg har tidligere skrevet om Sesam som var tidlig ute med å lette litt på lokket i sin internblogg. Nå virker det som om den mer har blitt en lanseringsblogg enn en utviklingsblogg.  I dag ble jeg tipset (via @geirbore på Twitter) om utviklingsbloggen til Finn, som kalles Finn Labs. Den gir et godt innblikk i en organiasjon som tenker riktig. Åpenhet om og systematikk i innovasjonsprosessene er viktig. Kult å se at urnorske bedrifter som Finn klarer å forstå hvor viktig dette er.

Selv er jeg litt skeptisk til at idehåndteringsystemet FinnOpp er basert på demokratiske prisnipper. Ideen som likes av flest ansatte er den som det blir satset på. Vil tippe at de går glipp av endel gode ideer på det, man risikerer også å lage ting som egentlig ingen brenner for, men som alle synes er greit at blir gjort. De burde kanskje heller satse på de ideene noen få brenner mest for?

Det derimot Finn ennå ikke har forstått, er hvordan webben er blitt åpnet opp de siste årene. De mangler helt muligheter for å hente ut data og bruke de slik jeg vil. Finn tviholder fortsatt på gullet sitt. Om jeg legger inn en annonse hos finn, vil jeg gjerne vise den på bloggen min, twitter og facebook. Dessuten vil jeg gjerne bruke bildene jeg har på flickr og videoene jeg har på youtube til å vise produktet. Det virker som om Finn både prøver å være Google (åpen og innovativ) og Microsoft (proprietær og lukket) på en gang.

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *