Photo

Se på bildet over. Det er et bilbatteri. Har du nok slike koblet sammen får du en hybridbil som langt overgår det vi har sett av hybridbiler tidligere. Det er Volkswagen som sammen med tre tyske forskingsinstutter som har skjønt at denne batteritypen er fremtida. Den kalles Lithium Polymer som er neste generasjon batterier. Tidligere har Lithium-Ion vært det beste å bruke, dette er samme type batterier som sitter i laptopen din.

Den nye typen veier mindre, produserer mindre varme og kan lades flere ganger. Men den største forskjellen er fasongen. De forrige batteriene var laget av sylindre av metall som likner på lommelyktbatterier. Dermed ble det store kasser med batterier og mye plass som gikk bort til luft. Den nye typen bruker gel isteden for veske til å lede strøm. Dermed trenger man ikke lenger sylindre og kan lage flate batteripakker som kan formes. Bilprodusentene står dermed plutselig mye friere til å fordele batteriene rundt i bilkonstruksjonen og slipper fylle bagasjerommet med batteri.

Chevrolet Volt photographed at the Washington ...

Chevrolet Volt via Wikipedia

Kriserammede GM satser også på Polymer. Den nye Chevrolet Volt som flere ganger er vist frem offentlig har den nye batteriteknologien. Kilder vi har funnet på nettet sier ihvertfall at LG Chem, som leverer batterier til Sonataen nevnt over, også har landet kontrakt med Chevrolet om å levere batterier til plattformen deres som de kaller GM E-Flex Platform.

Hyundai har også skjønt det. På en bilmesse i Los Angeles nylig presenterte de sitt nye miljøinitiativ som inkulderte en rekke forskjellige spor. Et av de viktigste var satsningen på Lithium Polymer batterier i hybridbiler. Hyundai Blue Drive kaller de programmet. En Hyundai Sonata kommer med denne teknologien i 2010. Se en video fra presentasjonen av den bilen her og bilde av plattformen under.

Hyundai Hybrid Blue Drive debut at Los Angeles Auto Show 2008

Det finnes til og med selskaper som bygger om Toyota Prius til en pluginhybrid (hybrid som kan lades via stikkontakten) med polymerbatterier. Toyota som har laget og solgt hybridbilder siden 1997 bruker nemlig fortsatt Nikkel Kadmium batterier, som er antvikarisk teknologi men billigere enn Lithium-batteriene. Det er delte rapporter om hvorvidt den nye versjonen av Prius som kommer neste år vil ha ny eller gammel batteriteknologi. For Hyundai kan de sikkert godt vente.

Google AdSense – Automatic placement

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *